استاندارد های بارکد ، همانطور که می دانید در جهت تولید بارکد سیستم های تولیدی بسیاری وجود دارند که هر کدام بارکدی در زمینه کاری خاصی را قادرند تا تولید کنند . با استفاده از الگو های نتفاوتی که در این سیستم ها بکار گرفته شده است نیز نوع رمزنگاری و یا تولید کد ها نیز با یکدیگر متفاوت می باشند . بعنوان مثال در سیستم خرده فروشی از استاندارهای EAN  استفاده می شود. از معروفترین استانداردهای بارکد می توان به زیر اشاره نمود : این استاندارد، استانداردی صنعتی می باشد که در خط تولید و جهت سیستم های اطلاعاتی داخلی یک شرکت مورد استفاده قرار میگیرد. کاراکترهای قابل استفاده در این استاندارد عبارتند از: (۰۱۲۳۴۵۶۷۸۹) (ABCDEFGHIGKLMNOQPRSTUVWYZ) خط فاصله یا Space در ابتدا و انتهای بارکد علامت ستاره درج می گردد و ممکن است در بعضی از بارکد خوان ها به عنوان یک کاراکتر مستقل قابل خواندن نباشد. این استاندارد محدودیتی از نظر طول ندارد و می توان هر کدی با هر رقم داشته باشید. از نظر فنی، دارای دانسیته (حجم ذخیره ســازی اطلاعات به پهنای بارکد ) پائین است اما به خوبی خوانده می شود. جلوگیری از بروز خطا در زمان خواندن اطلاعات توسط بارکد خوان، در زمان نوشتن وخواندن اطلاعات از رقم کنترلی استفاده می گردد. این رقم کنترلی، آخرین رقم در یک کد است که بصورت رقم اضافی نوشته می شود. استاندارد EAN13 : استانداردی است که توسط موسسه EAN European Article Numbering تدوین گردیده است. این استاندارد برای کد ملی و اقلام صادراتی استفاده می شود و در آن فقط می توان از اعداد استفاده نمود. تعداد ارقام ارائه شده به این استاندارد باید ۱۲ رقم باشد که یک رقم کنترلی به آن اضافه می گردد. ارقام تشکیل دهنده بارکد در این استاندارد دارای معنای زیر می باشند: یک تا سه رقم اول نشان دهنده کد کشور (‌بعنوان مثال ۰ برای آمریکا و ۶۲۶ برای ایران)، پنج رقم بعدی کد سازنده کالا و چهار رقم نهایی برای کد تولید یا کد سریال تولید است.

EAN13

استاندارد OF52 :این استاندارد نیز صنعتی است و از نظر دامنه اطلاعات قابل کد کردن از استاندارد ۳۹ ضعیف تر است زیرا فقط اعداد را می پذیرد. از نقطه نظر فنی دارای دانسیته فشرده تر از استاندارد ۳۹  است و می توان اطلاعات طویل را با این استاندارد کد کرد.  تعداد ارقام در زمان استفاده از این استاندارد باید زوج باشد در غیر اینصورت نرم افزار بطور خودکار با افزودن عدد صفـر به انتهای ارقام، تعداد ارقام را به زوج تبدیل می نماید. برای جلـوگیری از بروز خطا از رقم کنترلی استفاده می شود. رقم کنترلی بطور خودکار حساب شده و بصورت آخرین رقم درکد درج می گردد.

OF52

استاندارد ۱۲۸ :استاندارد کنونی از جمله پیشرفته ترین استانداردهای صنعتی بارکد در دنیا می باشد. قابلیت کد کردن تمامی حروف و اعداد را دارد و مانند استانداردهای   ۳۹   و  OF52  می تواند طول نامحدود داشته باشد. بطور پیش فرض یک کاراکتر کنترلی اختصاص میدهد، از این رو میتوان در مورد صحت اطلاعات خوانده شده اطمینان داشت.

۱۲۸