انواع کاربردهای تکنولوژی هولوگرافیک و هولوگرام‌ها در سایر علوم و فنون روز

 

از تکنولوژی هولوگرافی در زمینه های مختلف و علوم متعدد استفاده می شود. سیستم های هولوگرافی را می توان طبق خواست و نیاز هر علم تغییر داد تا بهترین کارایی را از آن به دست آورد. ویژگی های متعدد و منحصر به فرد هولوگرافی در ثبت سه بعدی نور، باعث شده است که روز به روز به کاربرد های آن در علوم و فنون مختلف افزوده شود. رشد تکنولوژی و روش های ثبت آن، انواع لیزر و سطوح مناسب ثبت برای هولوگرام، سبب رشد سایر فناوری ها نیز شده است. تا کنون به صورت مجزا و پراکنده به کاربرد های هولوگرافیک پرداخته ایم. اکنون طبقه بندی مناسبی را برای آن ارائه می کنیم. شایان ذکر است که پیش رفت تکنولوژی هولوگرافیک روز افزون است و این طبقه بندی متعلق به کاربردهای معرفی شده تا این لحظه می باشد. کاربرد های هولوگرافی را می‌توان به شکل زیر طبقه بندی کرد:

  • امنیت اسناد و حفاظت از برند: به صورت لیبل های امنیتی هولوگرام یا سایر سازه های متغیر نوری (OVD) مبتنی بر علم هولوگرافیک در انواع سطوح امنیتی قابل ارائه هستند.
  • ثبت اطلاعات: حافظه های هولوگرافیک توانایی ثبت میلیون ها بیت اطلاعات را قسمت کوچکی دارند.
  • تکنولوژی های پخش تصویری سه بعدی: از انواع سیستم های پروجکشن برای فیلم های سه بعدی، تبلیغات هولوگرافیک و انواع گجت های استفاده می شود. در برخی موارد، همانند گجت های هولوگرافیک، تصاویر سه بعدی ایجاد شده توانایی تعامل با کاربر و پاسخ دهی به درخواست او را دارند.
  • انواع علوم و صنایع: هولوگرافی در پزشکی و علوم مهندسی برای تهیه انواع تصاویر سه بعدی نقشی بی بدیل دارد.