بررسی تکنولوژی لیزر در علم هولوگرافی به عنوان منبع نور موثر و معرفی انواع لیزر

 

همان طور که در بحث های پیشین مفصلا در رابطه با هولوگرافی و علم تولید هولوگرام صحبت کردیم، مناسب ترین نور برای ایجاد یک هولوگرام سه بعدی، نور لیزر است که منبع نوری منسجم و پیوسته ای را برای هولوگرافی ارائه می دهد. با توجه به ماده ثبت، نوع ثبت هولوگرام و البته میزان هزینه قابل توجیه برای تولید، لیزر مناسب انتخاب و استفاده می شود. برای یک سیستم هولوگرافیک ساده،  انتخاب معمول، لیزرهلیوم- نئون (He-Ne) می باشد. این لیزر ارزان بوده و برای خطی از طیف نور در ۶۳۳ نانومتر به کار می رود که به خوبی با اوج حساسیت بسیاری از امولسیون های حساس به نور مطابقت دارد. علاوه بر این نیازی به خنک کردن سیستم ندارد و عمری طولانی خواهد داشت. لیزرهای یون آرگون، گران تر و پیچیده ترهستند اما بازدهی بیشتر در طیف های سبز (۵۱۴nm) و آبی (۴۸۸nm) دارند. این لیزر معمولا چندین بازدهی دارد که می تواند یک طیف موج را ،از طریق جایگزینی و جا به جایی آینه منعکس کننده توسط یک منشور و یک آینه مونتاژ شده، تولید کند.

 لیزر یون کریپتون در جاهایی مورد استفاده قرار می گیرد که قدرت بازدهی بالا در طیف نور قرمز (۶۴۷nm) نیاز باشد.

لیز هلیوم-کادمیوم (He-Cd)  بازدهی ثابت در طول موج نسبتا کوتاهی (۴۲۲nm) فراهم می کند و برای مواد ثبت کننده ای مانند فتورزیست  (photoresists) قابل استفاده است.

لیزهای دیودی را می توان به عنوان منبع نور قرمز استفاده کرد و امروزه با بازدهی موجی مطابق با حساسیت، مواد حساس به نور تجاری موجود است.