ما در بزرگترین هولوگرام جهان زندگی می‌کنیم

 

مقاله نیوساینتیست می گوید احتمالا شما هولوگرام موجودی چهاربعدی در مرزهای جهان هستید.
 
اگر روزی گذرتان به جاده های جنوبی حومه دنور افتاد، خوب به اطرافتان توجه کنید، چون ممکن است بتوانید GEO۶۰۰ را ببینید. در گوشه ای از یک میدان، چند ساختمان موقت جعبه مانند قرار دارند و دو کانال طولانی از آنها با زاویه قائمه نسبت به هم منشعب می شوند که روی آنها با صفحه های آهنی موجدار پوشیده شده است. زیر این صفحات آهنی حسگری قرار دارد که طول آن به ۶۰۰ متر می رسد.
 
در ۷ سال گذشته، این آزمایشگاه که توسط دانشمندان آلمانی راه اندازی شده، به دنبال اغتشاش های ریز امواج گرانشی در گستره زمان مکان بود که توسط اجرام فضایی فوق چگال مانند ستاره های نوترونی و سیاه چاله ها تولید می شدند. البته ژئو۶۰۰ تاکنون هیچ موج گرانشی را احساس نکرده، ولی گمان می رود ناخواسته سبب بزرگ ترین کشف علم فیزیک در نیم قرن گذشته شده باشد.
 
برای چندین ماه اعضای گروه ژئو۶۰۰ به دنبال منشا سیگنال نویزی می گشتند که حسگر غول پیکرشان را به ستوه آورده بود و هیچ توضیحی برای آن نمی یافتند. اما ناگهان یک محقق با یک توضیح نزد آنان رفت. در حقیقت او حتی قبل از این که بداند آن ها این نویز را حس کرده اند، آن را پیش بینی کرده بود.
 
کریگ هوگان، فیزیکدانی که در آزمایشگاه فیزیک ذرات فرمی لب در ایلی نوی مشغول به تحقیق است، عقیده داشت که ژئو۶۰۰ به مرزهای بنیادین زمان مکان نزدیک شده است. از نظر او این مرز بنیادی، جایی است که زمان مکان به جای این که مطابق با توضیح اینشتین، پیوسته و یکنواخت باشد؛ ذره ای می شود. درست مانند یک عکس روزنامه ای که وقتی از نزدیک به آن نگاه می کنید، نقطه نقطه می شود. به گفته هوگان «به نظر می رسد که تکانه های ریزمقیاس و کوانتیده زمان مکان به ژئو۶۰۰ ضربه وارد کرده باشند.»
 
آقای هوگان به تازگی به سمت رییس مرکز فیزیک ذرات کیهانی فرمی لب منصوب شده است. اگر آن چه آقای هوگان تا به این جا مطرح کرده خیلی برایتان اهمیت ندارد، باید به شوک بزرگ تری که در آستین دارد، گوش کنید: «اگر نتایج ژئو۶۰۰ آن چیزی باشد که من تصور می کنم، در آن صورت ما در یک هولوگرام بسیار بزرگ کیهانی زندگی می کنیم.»
 
این ایده که ما در یک هولوگرام زندگی می کنیم، شاید در ابتدا بی معنی به نظر برسد؛ ولی بسط طبیعی از بیشترین دانسته های ما درباره سیاه چاله ها و هم چنین بعضی مسایل با پایه های نظری محکم است. این نظریه هم چنین به طرز شگفت آوری برای فیزیک دانانی که با نظریه های موجود در مورد نحوه عملکرد کیهان در پایین ترین سطح کلنجار می روند، جوابگو خواهد بود.