ویژگی امنیتی تاریک/روشن – Dark/Light Security

 

یکی از جالب ترین اختراعات ثبت شده در زمینه هولوگرافی و ابزار های متغیر نوری (OVDs) در سال گذشته، ویژگی ای است که در شرایط نوری متغیر، دارای عملکردی متفاوت است و در تغییر زاویه، تاریک و روشن می شود.

این OVD شامل دو الگو است که توسط یک لایه حائل شفاف، از یک دیگر فاصله گرفته اند. دو لایه بالایی و پایینی دارای الگویی خطی هستند که نسبت به تغییر زاویه و چرخش نور از خود واکنش نشان می دهند.

عملکرد این الگو ها به گونه ای است که در برخی زوایا، خطوط آن نسبت به یک دیگر در زاویه ای قرار می گیرند که به صورت موزائیکی ظاهر می شوند. در این حالت که الگو های خطی یک دیگر را قطع می کنند، باعث مسدود شدن این ابزار می شود و تصویر تیره ای خواهیم داشت.

با چرخاندن عمودی (Tilt) ابزار، زوایایی را خواهیم داشت که در آن الگوی خطی لایه اول و آخر با یک دیگر منطبق می شوند و مسیر عبور نور را باز می کنند که در این حالت تصویری روشن را ارائه می دهد.

در نهایت این نوع OVD جدید، به هنگام چرخش جلوه ای تیره و روشن را نمایش می دهد. این آیتم می تواند به عنوان یکی از جلوه های امنیتی آشکار و بصری درانواع اسناد امنیتی و بانکی مورد استفاده قرار گیرد.

طبیعتا این جلوه کاملا غیر قابل کپی و اسکن است و بازتولید آن امری بسیار دشوار می باشد.