چاپ سه بعدی ۳D Printing

مقدمه ای بر چاپ و چاپگرهای سه بعدی به همراه ویژگی ها و کاربرد آن  

از مهم ترین پدیده های چند سال اخیر در صنعت چاپ، معرفی شدن پرینترهایی با قابلیت چاپ سه بعدی است. که ما را بر آن داشته است تا در این رابطه، مطلبی هر چند مختصر را منتشر کنیم. این تکنولوژی به حدی در دسترس می باشد که سیستم های خانگی آن نیز عوض شده است.

به بیان بسیار ساده، این تکنولوژی برای مدل سازی به کار می رود به این شکل که علاوه بر چاپ در دوبعد (طول و عرض)، می تواند بعد سوم (ارتفاع) را نیز بازتولید کند. یعنی به صورت لایه لایه، طرح مورد نظر را ابتدا در دو بعد، با ضخامتی معین، تولید می کند و پس از آن داده مربوط به لایه بعدی را با همان ضخامت، روی سطح قبلی می نشاند. این عمل به همین ترتیب تکرار می شود تا ارتفاع طرح مورد نظر ایجاد شود و در واقع مدل تولید می شود.

رزولوشن این تکنیک، وابستگی کامل به بازوهای دستگاه ماده تغذیه دستگاه می باشد. قاعدتا  متریال تغذیه این پرینتر ها باید از ویژگی ها خاصی برخوردار باشند که بتوانند ویژگی های ماده نهایی را به همراه داشته باشند و کارایی لازم را انجام دهند.

3D

این مواد می توانند، رزین های مایع مرکب ، ترکیبات سرامیکی، فلزی، پلاستیکی و حتی مواد خوراکی باشند.

از نظر کاربردی می توان از این تکنولوژی انقلابی برای قطعه سازی در صنایع مختلف همچون; ساختمان سازی، خودرو سازی، نظامی، فشن، پزشکی و … استفاده کرد.

شاید مهم ترین کاربرد آن در امر پزشکی باشد که می تواند اعضای بدن را به صورت مصنوعی بازسازی کند که برای این هدف از مرکب های بیولوژیک که با توجه به سلول های انسانی و بنیادی ساخته شده اند تا بدن بتواند آن ها بپذیرد و پس نزند.

3D