جعل‌کنندگان بسته‌بندی‌ها را ناکام کنید

 

طراحی، اولین مرحله فرآیند تولید یک سند امنیتی است که برای داشتن یک طرح امن نیاز به نرم‌افزارهای خاص طراحی امنیتی می‌باشد تا بتوان در آن المان‌های امنیتی لازم را به صورتی زیبا و ساده که خارج از حوصله طراح نباشد ایجاد نمود. نرم‌افزارهای طراحی امنیتی همان نرم‌افزارهای طراحی عادی هستند که ایجاد المان‌های خاص امنیتی در آن‌ها سهل و ساده شده است.
 
  • نرم‌افزارهای طراحی امنیتی
نرم‌افزارهای طراحی امنیتی را به دو دسته کلی تقسیم می‌کنند: دسته اول مربوط به طراحی امنیتی اوراق بهادار و اسناد امنیت ملی است. دسته دیگر مربوط به ایجاد برخی المان‌های امنیتی در چاپ بسته‌بندی است که بیشتر به عنوان Brand Protection یا حمایت از برند مطرح می‌شود. هر کدام از این بخش‌ها اهمیت ویژه جداگانه‌ای دارند و از این رو آیتم‌های امنیتی متفاوتی برای هر یک پیشنهاد می‌شود.
طراحی امنیتی اوراق بهادار و اسناد امنیت ملی فرآیند بسته‌ای است که در چند ایستگاه مجزا و توسط چندین کاربر انجام می‌شود. در هر بخش تنها می‌توان یک سری از آیتم‌های امنیتی را ایجاد کرد. هر چه تعداد این ایستگاه‌ها بیشتر باشد، ضریب امنیتی کار افزایش می‌یابد. چرا که حوزه اختیار هر کاربر محدود به همان ایستگاه و آیتم‌های امنیتی تعریف شده است. به طوری که دسترسی به فرمول آیتم‌های امنیتی دیگر ایستگاه‌ها مقدور نمی‌باشد. در نتیجه یک نفر به تمام اطلاعات امنیتی دسترسی ندارد. در طراحی بسته‌بندی، از المان‌های امنیتی کمتری استفاده می‌شود. زیرا هر کدام از خصوصیات امنیتی پس از چاپ نیاز به ابزاری جهت کنترل (مانند انواع readerها) دارند که هزینه‌بر است و بالطبع هزینه‌های قیمت تمام شده محصول افزایش می‌یابد. به همین دلیل استفاده از خصوصیات امنیتی در طراحی برای همه محصولات توصیه نمی‌شود چرا که مقرون به صرفه نیست. البته این قضیه درباره برندهای معروف و بسته‌بندی محصولات دارویی صدق نمی‌کند. در مورد محصولات تجاری پرمصرف، جعل بسته‌بندی خسارت مالی فراوانی به تولیدکننده وارد می‌سازد. حال آنکه در مورد محصولات دارویی علاوه بر خسارت مالی، جعل بسته‌بندی عواقب جانی و پرخطری به دنبال خواهد داشت.
امروزه  هولوگرام به عنوان معمو‌ل‌ترین آیتم‌ امنیتی شناخته شده است که در صنعت بسته‌بندی نیز مورد استفاده فراوان دارد. اما مشکلی که هولوگرام دارد، تشخیص اصالت خود  هولوگرام توسط مصرف‌کننده عام است. زیرا که اگر هولوگرام جعلی روی بسته باشد، هر خریداری نمی‌تواند آن را تشخیص دهد. مردم عادی همین که برچسب نقره‌ای را روی محصول ببینند، گمان می‌کنند هولوگرام است و مبنا را بر اصل بودن محصول می‌گذارند. در صورتی که می‌تواند تنها یک برچسب آلومینیومی جعلی باشد. از این رو هولوگرام نمی‌تواند به تنهایی به عنوان عامل ضد جعل استفاده شود و نیاز است از طرحهای امنیتی نیز به عنوان مکمل استفاده شود.
گیوش‌ها، رسترایز کردن تصاویر، اثر انگشت، Split-line (یکی از انواع ضد کپی که در کپی یا اسکن ظاهر می‌شود)، Line generator (یکی دیگر از انواع ضد کپی که توسط لنزهای مخصوص خوانده می‌شود)، micro text (نوشته‌های بسیار ریز که با چشم غیر مسلح خوانا نیستند) و … از جمله طرح‌های امنیتی هستند که می‌توانند با توجه به موضوع طرح و موارد استفاده آن به تنهایی یا بصورت ترکیبی مورد استفاده قرار گیرند.
گفتنی است طراحی امنیتی ملزومات خاص خود را می‌طلبد. تنها استفاده از نرم‌افزار طراحی برای یک فرآیند امنیتی کافی نیست. مهم‌ترین بخش این فرآیند مرحله خروجی است که بتواند ظرافت طرح امنیتی را آشکار سازد. پس دستگاه خروجی در این موارد می‌بایست رزولوشنی بالاتر از حد معمول ارایه دهد. این دستگاه‌ها همچون نرم‌افزارهای طراحی امنیتی فروش عمومی ندارند و برای خرید آنها نیاز به مجوزهایی است که خرید آن را برای یک سازمان با توجه به فعالیتش موجه می‌سازد.
استفاده از نرم‌افزارهای طراحی امنیتی در مقوله بسته‌بندی عام، به غیر از مواردی که حجم تولید بالا باشد مقرون به صرفه نیست. یکی از راه‌های ایجاد طرح‌های امنیتی بهره‌گیری از نرم‌افزارهای طراحی گرافیکی معمولی است که در آنها از المان‌های امنیتی از پیش طراحی شده استفاده شده است.
همچنین فتوشاپ نرم‌افزار خوبی برای طراحی است که البته نیاز به یک سری Plug-in مخصوص کار بسته‌بندی دارد که از جمله آنها FlexoTools می‌باشد.
یکی از نیازهای طراحی بسته‌بندی، مسأله طراحی ساختار بسته در نتیجه طراحی خط تا و تیغ است. نرم‌افزار ArtiosCAD برای این منظور استفاده می‌شود. در این نرم‌افزار تمامی نیازهای یک فرم برش، از جمله ضخامت مقوا، رفتار مقوا و کلیه ریزه‌کاری‌های یک بسته، چه از نوع جعبه و چه از نوع قابل انعطاف (flexible) گنجانده شده است.
با استفاده از اطلاعات خروجی از نرم‌افزار ArtiosCAD در کنار نرم‌افزارهای Studio Toolkit For Flexibles و Studio Toolkit For Boxes می‌توان طرح بسته‌بندی را چه در مورد جعبه‌ها و چه در مورد بسته‌بندی‌های انعطاف‌پذیر به صورت سه بعدی نمایش داد تا بتوان نسبت به رفع ایرادهای طراحی در مراحل اولیه اقدام نمود.
در همین زمینه، نرم‌افزار Visualizer می‌تواند پیش از تولید محصول و در مرحله طراحی، اثر ورنی، طلاکوبی، سلفون، مرکب فلورسنت، برجسته‌سازی و غیره را بر روی مانیتور نمایش دهد.
ArtPro و PackEdge نرم‌افزارهای طراحی گرافیکی خاص طراحی بسته‌بندی می‌باشند. این نرم‌افزارها مشکلاتی که در انواع روشهای چاپی از جمله سیلک‌اسکرین، افست، فلکسوگرافی و روتوگراور وجود دارد را پیش‌بینی و نسبت به حل آنها اقدام می‌نمایند.
در خصوص تکثیر و چیدمان طرح اصلی، نرم‌افزار Plato ارایه شده است که علاوه بر عملیات تکثیر طرح گرافیکی و تکثیر طرح تیغ، مسئولیت چینش بهینه برای استفاده حداکثر از سطح چاپی، پیش‌بینی کش‌آمدگی کاغذ در (چاپ افست) و بسیاری نکات قابل استفاده دیگر را به عهده دارد.
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۰ میانگین: ۰]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *