انواع برچسب‌های هوشمند و چاپ امنیتی‌ از ابتدا تا کنون

 

هولوگرام در بازار محصولات، نشان اصل بودن است. برچسب کوچکی که معنا و مفهوم آن این است که این بسته یا فلان محصول تقلبی نیست. راستی اگر همین هولوگرام خودش تقلبی از آب دربیاید چه می‌شود؟ دست‌اندرکاران صنعت هولوگرام می‌گویند که تقلب هولوگرام امکان‌پذیر نیست، نه به این دلیل که هر جایی تجهیزات تولید هولوگرام را ندارد، بلکه به این خاطر که فرایند تفکیک رنگ و لایه‌ها و روش چاپ آن به گونه‌ای است که کپی‌برداری از آن ناممکن است و هولوگرام تقلبی به راحتی لو می‌رود.
 
در اینجا ضمن بازبینی سریع تاریخچه هولوگرام، روش‌ها و تکنیک‌ها و انواع آن معرفی می‌شوند. هولوگرام یک تصویر سه بعدی است که توسط اشعه لیزر ایجاد می‌شود. واژه هولوگرام از دو کلمه یونانی Holo به معنای کامل و Graph به معنای نگارش به وجود آمده است. تمام نگاری (هولوگرافی) یک تکنیک انقلابی است که عکسبرداری سه بعدی (یعنی کامل) از یک جسم و یا یک صحنه را ممکن می‌سازد.
 
این تکنیک در سال ۱۹۴۸ توسط گابور ابداع شد (در آن زمان به منظور بهتر کردن توان تفکیک، میکروسکوپ الکترونیکی پیشنهاد شد) و به صورت یک پیشنهاد علمی در آمد اما قابلیت واقعی این تکنیک پس از اختراع لیزر در سال ۱۹۶۰ نشان داده شد. اولین هولوگرام‌های سه بعدی نور داده شده با لیزر در سال ۱۹۶۴ توسط Leith و Upatnieks در میشیگان ساخته شد.
 
هولوگرام به دو روش دستی Manual و دیجیتال یا Dotmatrix تهیه می‌شود.