بررسی آیتم‌های امنیتی اسکناس‌های پلیمری

 

مدت هاست که در رابطه با اسکناس های پلیمری و مزایای آن ها شنیده ایم. مصداق بارز آن اسکناس های کشور استرالیا است که روی ورق پلیمری چاپ شده است. پلیمر ها نوعی پلاستیک هستند که ویژگی های شاخص و ممتازی دارند.

علاوه بر مقاومت اسکناس های پلیمری در برابر شرایط جوی و محیطی، آیتم های امنیتی قابل اعمال روی اسکناس های پلیمری متفاوت از اسکناس های کاغذی می باشد و جعل و دستکاری آن ها به مراتب دشوار تر است. خود ورق پلیمر که به عنوان بستر اصلی اسکناس استفاده می شود، دارای حس متفاوتی است. اسکناس مشکوک به جعل، نمی تواند ضخامتی مشابه اسکناس استاندارد اصل داشته باشد و معمولا کلفت تر و یا نازک تر خواهد بود.

اسکناس های پلیمری استرالیا دارای پنجره ای شفاف هستند که روی آن با مرکب سفید چاپ شده است. که ساییده نمی شود. علاوه بر این در برخی از مقادیر این ارز، ارزش اسکناس روی این پنجره برجسته شده است. تصویر سی-ترو امنیتی با شکل الماس نیز از دیگر ویژگی های امنیتی آن است. آیتمی مشابه واترمارک نیز با نام تصویر سایه ای روی سطح چاپی پلیمر اعمال شده است و عملکردی دقیقا همانند واترمارک را ارائه می کند. چاپ این اسکناس های خاص نیز با چاپ اینتالیو و افکت صورت گرفته است و در آن از مرکب های امنیتی متفاوت و فلورسنت استفاده شده است.

هر چند که این سری اسکناس استرالیا از امنیتی ترین اوراق بانکی محسوب می شوند. ولی به نظر می رسد شاید جای یکی از المان ها و سازه های متغیر نوری (OVD) مثل انواع هولوگرام ها و نخ های هولوگرافیک خالی باشد. به هر حال نمی توان منکر امنیت بالای سازه های اپتیکی خاص و جلوه بصری چشم گیر این المان ها شد.