تصویربرداری پزشکی با هولوگرام سه‌ بعدی

تصویربرداری پزشکی با هولوگرام سه‌ بعدی


تصویربرداری پزشکی با هولوگرام سه‌ بعدی

تصویربرداری پزشکی با هولوگرام سه‌ بعدی

با استفاده از فناوری هولوگرام سه‌ بعدی امکان مشاهده جنین در رحم مادر و دستکاری نمای سه‌ بعدی از اندام داخلی بدن برای پزشکان فراهم می‌ شود. محققان شرکت فیلیپس سیستم جدیدی را طراحی کرده‌ اند که از کاربرد های مختلفی در پزشکی – از مشاهده جنین در رحم تا دستکاری اندام داخلی بدن – برخوردار است. سیستم RealView نمای هولوگرافیک سه‌ بعدی تعاملی را پیش روی پزشکان قرار می‌ دهد که برای بررسی دقیق عضو پیش از عمل جراحی مورد استفاده قرار می گیرد. نخستین آزمایش بالینی این سیستم در جراحی قلب بر روی هشت بیمار در مرکز پزشکی کودکان اشنایدر انجام شد.

سیستم هولوگرام RealView با کمک سیستم‌ های فراصوت قلبی و اشعه ایکس تداخلی فیلیپس، علاوه بر فراهم کردن شرایط دیدن قلب بیمار بر روی صفحه دو بعدی، هولوگرافیک سه‌ بعدی شناور در هوا را پیش روی پزشکان قرار داد. در این روش، پزشکان نیازی به استفاده از عینک مخصوص نداشته و حتی می‌ توانستند تصویر هولوگرافیک ساختار قلب را مشاهده و آن را لمس کنند؛ از این طریق، درک بهتر آناتومی ساختار قلب و شبیه‌ سازی عمل جراحی فراهم می‌ شود.

 

 

 

 

مزایای استفاده از فناوری هولوگرافی سه بعدی

هولوگرام پزشکی می تواند تحولی شگفت انگیز در صنعت پزشکی ایجاد کند و به یک ابزار بی نظیر برای به تصویر کشیدن اطلاعات مربوط به بیمار و آموزش دانشجویان و پزشکان تبدیل شود. بسیاری از سیستم های پزشکی با استفاده از تکنولوژی های پیشرفته تصویربرداری همچون MRI و اسکنرهای مافوق صوت دست به تولید داده های بسیار پیچیده می زنند. تصاویر هولوگرافیک به طرز بی نظیری واقعی هستند دانشمندان روز به روز به کشف یک سیستم قابل استفاده و کارآمد نزدیک تر می شوند.

مزایای استفاده بالقوه از فناوری هولوگرافی سه بعدی به کلاس درس محدود نمی شود.یک شرکت به نام تصویر برداری Real view ، اخیرا از یک ابزار تصویر برداری سه بعدی رونمایی کرده است که پزشکان را قادر می سازد تا واقعا یک دید بصری از آناتومی بدن انسان در طول جراحی داشته باشند . این فناوری که در حال حاضر در حال گذراندن دوره ی آزمایشی خود است ، آناتومی بدن انسان را به صورت واقعی به نمایش می گذارد .

پزشکان می توانند دید واقعی از بدن انسان داشته باشند وهمین امر نیز به فرآیند عمل و تشخیص شرایط بیمار بسیار کمک خواهد کرد . دکتر Elchanan در باره ی این فناوری می گوید : ” پزشکان همیشه با بیماران خود سر و کار دارند . بدن انسان نیز از بافت ها تشکیل شده است . اگر بخواهیم بیماریهای آن ها را درمان کنیم باید به اتفاقات واقعی که در درون این بافت ها رخ می دهد آگاهی کافی داشته باشیم. همین امر موجب بهبود فرآیند شده و می تواند موفقیتهای بزرگی به همراه داشته باشد . ”