با جایگاه و کاربرد هولوگرام در ایران اشنا شوید !

مصرف‌کنندگان برچسب‌های امنیتی به دو دسته تجاری و غیر تجاری تقسیم می‌شوند که همیشه گروه تجاری غالب است اما در بازار مصرف ایران بهتر است این تقسیم‌بندی به دو شکل دولتی و غیر دولتی باشد و در این صورت گروه دولتی سردمدار استفاده از هولوگرام خواهد بود. در اینجا به سه مورد پرمصرف در ایران اشاره می‌شود:

برچسب‌های ضد جعل هولوگرام

برچسب‌های ضد جعل هولوگرام همانند سایر خدمات نوین، مزایا و معایبی را به همراه دارند. استفاده از تکنولوژی روز در تمبرهای پستی، شفافیت و زیبایی آنها با توجه به خلق تصاویر سه بعدی، ضد جعل و ضد اسکن بودن این برچسب‌ها، داشتن ویژگی‌های امنیتی که با چشم غیرمسلح قابل رویت نیست، عدم تهیه کپی رنگی از آنها حتی با پیشرفته‌ترین دستگاه‌های کپی رنگی، ایجاد تنوع و نوآوری در تمبرهای پستی و… از جمله مزیت‌های استفاده از هولوگرام است که در کار،

این مزایا به طور قطع معایبی هم به همراه دارد که از جمله آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: عدم ابطال آنها توسط مهرهای پستی به خاطر داشتن لایه شفاف پلیمری روی آنها که در این صورت احتمال استفاده مجدد را افزایش می‌دهد و استفاده از شیوه‌های ابطال به غیر از مهرهای پستی باعث تخریب شکل ظاهری هولوگرام‌ها شده و عملیات پستی را با مشکلات عدیده رو به رو می‌سازد.

علاوه بر این موارد، گرانی برچسب‌های هولوگرام در مقایسه با تمبرهای پستی و در یک جمله مقرون به صرفه نبودن آنها از معایب این برچسب‌ها برشمرده می‌شود.

هر چند استفاده از برچسب‌های ضد جعل هولوگرام برای پست صرفه اقتصادی ندارد و در مواردی هم نیز عملیات پستی را با مشکلات عدیده‌ای رو به رو ساخته، با وجود این گزینه مناسبی برای جایگزینی تمبرهای جاری که جهت پرداخت کرایه پستی مورد استفاده قرار می‌گیرد، محسوب می‌شود. با این وجود امیدواریم با رشد صنعت تولید هولوگرام در داخل کشور و برطرف شدن معایب مورد نظر جهت استفاده در سرویس‌های پستی کشور، شرکت پست بتواند سری جدید تمبرهای یادبود و جاری را با استفاده از تکنولوژی هولوگرام به صورت مجزا و ترکیبی تجربه کند.

شرکت ایساکو قطعات اصلی با هولوگرام‌

شرکت ایساکو قطعات اصلی با هولوگرام‌

شرکت ایساکو (تهیه و توزیع قطعات یدکی ایران خودرو) از سال ۱۳۷۸ شروع به استفاده از هولوگرام جهت بسته‌بندی قطعات خود نموده است.هولوگرام‌هایی که در حال حاضر استفاده می‌شوند به صورت دوبعدی / سه بعدی بوده و دارای موارد امنیتی از قبیل ضد تقلب و سرقت، Demetalized و Hidden Image و Micro Text و Filter Image و… که توسط موسسه بین‌المللی IHMA ثبت شده‌اند.

هولوگرام جدید ایساکو که قرار است از سال ۸۷ مورد استفاده قرار گیرد، نیز دارای مشخصه‌های بسیار بالای امنیتی است. مواردی که مشتری می‌بایست قطعه اصل را از تقلبی تشخیص دهد، از طریق تبلیغات رسانه‌ای، بیلبورد و… اطلاع‌رسانی می‌شود.شرکت ایساکو امکان‌سنجی ‌استفاده از لیبل‌های RFID را نیز در دست بررسی دارد که با اجرای آن تحولی بزرگ در امر تهیه و توزیع قطعات و ردیابی آنها اجرا خواهد کرد.

 

 

 پست جمهوری اسلامی‌

شرکت پست جمهوری اسلامی ایران از سال ۱۳۷۸ شروع به استفاده از برچسب‌های هولوگرام بر روی پاکت‌های پستی کرده است. این هولوگرام‌ها ابتدا در سال ۱۳۷۸ به صورت محدود جهتن در پاکت‌های پستی پیشتاز مورد استفاده قرار گرفت و سپس در سال ۱۳۸۵ به صورت گسترده جایگزین تمبرهای موجود شد.

با توجه به اینکه تمبرهای پستی هر کشور همانند سفیران فرهنگی آن کشور در سایر ممالک محسوب می‌شود، عرضه تمبرهای پستی ایران با جلوه‌های بسیار متفاوت با تمبرهای چندین دهه گذشته و با ارزش تکنولوژیکی بالا و پیشگام در منطقه که توان رقابت با تمبر کشورهای صاحب سبک در این زمینه را داشته باشد،

می‌توانست از دو جهت باعث افتخار شرکت پست جمهوری اسلامی و کشورمان شود، اول از این جهت که این تمبرها باعث بالا بردن درجه امنیتی تمبرهای پستی که جزو اوراق بهادار و از علایم و نشانه‌های حاکمیت ملی کشور محسوب می‌شوند، شده و از طرف دیگر مسوولان تمبر شرکت پست را بر آن داشت تا از هولوگرام‌های امنیتی-لیزری استفاده کنند.

نحوه استفاده و کاربرد هولوگرام در شرکت پست با سایر مصارف عمومی هولوگرام که معمولا به عنوان نشان یا علامت شرکت تولیدکننده کالا، جهت پلمپ نمودن درب تولیدات بسته‌بندی شده و جهت اطمینان مصرف‌کننده به کار می‌رود، متفاوت است.

هولوگرام‌های مورد استفاده در پست به منظور پرداخت هزینه‌های پستی به صورت جایگزین با تمبرهای پستی در دو نرخ ۴۴۰۰ و ۵۵۰۰ ریالی جهت سرویس پیشتاز و امانات پستی به طور آزمایشی مورد استفاده قرار گرفته است. این هولوگرام‌ها در قطعات متفاوت و به مقادیر مورد نیاز از واحد هولوگرام سازمان انرژی اتمی خریداری و به کلیه واحدهای پستی کشور ارسال شده تا به مصارف پستی برسد.

موسسه رسانه‌های تصویری فیلم تایید شده‌

موسسه رسانه‌های تصویری فیلم تایید شده‌

موسسه رسانه‌های تصویری به مدت پنج سال است که از برچسب های هولوگرام جهت امنیت کالای خود استفاده می‌کند. محمد‌حسین دهقان مدیر بازرگانی موسسه علت استفاده از این برچسب‌ها را عدم وجود قانون کپی‌رایت در ایران و مشکلات و مسایل قاچاق CD معرفی کرد و گفت: «پیشگیری از جعل محصولات موسسه و سندی بر ارژینال بودن کالا، ما را برآن داشت تا از این برچسب‌های امنیتی استفاده کنیم.»

قبل از این، موسسه رسانه‌های تصویری از برچسب‌های معمولی استفاده می‌کرده است. محصولات این شرکت را انواع DVD و CD های تصویری تشکیل می‌دهد. نوع محصول و بازار پر هیاهوی ایران، هولوگرام را جایگزین برچسب های معمولی کرد. رسانه‌های تصویری هولوگرام مورد نیاز خود را از خارج کشور و به طور مستقیم تهیه می‌کند و ویژگی‌های امنیتی در تمامی برچسب‌ها یکسان است (به جز رنگ برچسب‌ها که به دلیل نوع استفاده خود شرکت متفاوت است.)

هولوگرام‌ها، روی قیمت محصولات تاثیری ندارد و تنها دلیلی بر هویت اصل بودن آن است.موسسه رسانه‌های تصویری به جز هولوگرام، روی قفل‌های نرم‌افزاری بررسی انجام داده است که هنوز عملی نشده است. شایان ذکر است که موسسه، جهت فرهنگ‌سازی و آموزش استفاده از این برچسب‌ها از طریق اطلاعیه، پوستر و تبلیغات گام برداشته است و در حال حاضر کلیه موسسات و شرکت‌های ویدیو رسانه در سراسر کشور از طریق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ملزم به استفاده از هولوگرام بر روی محصولات تولیدی خود می‌باشند.
آینده روشن هولوگرام در ایران
روند استفاده از هولوگرام در کشور ما تازه آغاز شده است و تولیدکنندگان معتبر درصدد به‌کارگیری این امکان برای جلوگیری از تقلب و جلب اعتماد مشتریان برمی‌آیند.