قابلیت انطباق هولوگرام‌های امنیتی با خواست و نیاز مشتری

  قابل انطباق با سند یا محصول شاید از مهم ترین ویژگی هایی که هولوگرام را از سایر المان های امنیتی جدا کرده است، گیرایی بصری و قابل انطباق بودن آن است. هولوگرام های امنیتی وابسته به یک برش، یک رنگ، یک سطح، یک طرح خاص و .. نیستند. نحوه ی الصاق آن نیز با توجه به نیاز مشتری تعریف می شود.

این انطباق در نحوه ی ارائه محصول به شدت قابل بررسی است. برای مثال در برچسب های سرد هولوگرام، تقریبا هر شکلی که مد نظر باشد قالب ساخته می شود تا شکل مورد نظر ایجاد شود. یا برای الصاق روی کارت های PVC می تواند با استفاده از فویل شفاف سرتاسر کارت توسط دستگاه مخصوص لمینت شود تا اطلاعات زیر هولوگرام قابل خواندن باشد.

در اسکناس ها و چک پول ها نیز به دو صورت استفاده می شود. رایج ترین آن ها نخ های هولوگرافیک امنیتی هستند که تقریبا در تمامی اسکناس ها وجود دارد. که درون کاغذ آن embed می شود. گونه ای دیگر که در اسکناس ها تا کنون استفاده شده است، پنجره های هولوگرافیک است که نمونه آن را پیشتر در بررسی اسکناس های ۲۰یورویی توضیح دادیم.

در این بین نباید از انواع هولوگرام هات استمپ نیز غافل شویم. این نوع هولوگرام ها از لحاظ الصاق بالاترین سطح امنیت را دارند. چرا که در فرایند الصاق با حرارت و فشار بسیار زیاد روی سطح منتقل می شود و به هیچ وجه امکان جدا سازی آن وجود ندارد. هات استمپ ها به صورت نواری و موضعی قابل استفاده هستند.

انطباق رنگ و طراحی با سند امنیتی و یا بسته بندی از مهم ترین عوامل هولوگرام است که می توان رنگ فویل را در هارمونی و یا تضاد کامل از رنگ های سطح الصاق آن انتخاب کرد. این امر بستگی کامل به سلیقه سفارش دهنده دارد چرا که هولوگرام ها تقریبا در همه رنگ ها تولید می شوند. از نظر طراحی نیز مطابق خواست مشتری عمل می شود. البته نکته مهم، تناسب میزان اطلاعات، سطح امنیتی و اندازه هولوگرام است که باید بین این سه عامل، تعادل مناسبی را برقرار کرد.

 

مقرون به صرفه

تولید هولوگرام ها مخصوصا در تیراژ های بسیار بالا واقعا هزینه ی مناسبی را در بر خواهند داشت. میزان رضایت از هزینه ها نسبت به سایر آیتم های امنیتی و در تعداد بررسی می شود. به این مفهوم که یک آیتم امنیتی دیگر که ممکن است حتی میزان امنیت هولوگرام را نداشته باشد، در تیراژ پایین هزینه ای برابر داشته باشند، اما در تیراژ های بالا، قابل رقابت با هولوگرام نخواهد بود. البته باید در نظر داشت هر مقدار که طراحی آن پیچیده تر شود و اندازه آن بزرگ تر شود، هزینه آن بالاتر خواهد رفت. بالا رفتن میزان امنیت و آیتم های متعدد نیز قطعا بی تاثیر نخواهد بود.