معرفی تکنولوژی‌هایی که در اسناد بانکی با هولوگرام اشتباه گرفته می‌شوند

 

امروزه تکنولوژی های هولوگرافیک با تنوع بسیاری در اسناد امنیتی و بانکی استفاده می شوند. هولوگرام ها دارای جلوه بصری زیبا و چشمگیر هستند، در حالی که ضدجعل و دارای کیفیتی امنیتی نیز هستند، قابلیت تشخیص توسط عموم مردم را دارند.

این ویژگی ها باعث می شوند که به وفور در سطوح مختلف در اسناد امنیتی و اسکناس ها استفاده شوند. ولی در این بین تکنولوژی های دیگری وجود دارند که بعضا با هولوگرام ها اشتباه می شوند. چرا که در باور عامه، حتی اگر شناخت نسبی در رابطه با هولوگرام داشته باشند، هر تصویری را با جلوه رنگین کمانی و چرخش رنگ ببینند آن را هولوگرام می پندارند. حال اگر این تکنولوژی دارای جابه جایی تصویر نیز باشد، بدون شک آن را هولوگرام می خوانند.

هولوگرام

منشا این اختلاف را شاید بتوان ماده بستر چاپی اسکناس ها دانست. معمولا در اسکناس های کاغذی و پایه پنبه، از هولوگرام های مرسوم استفاده می شود ولی در اسکناس های پلیمری، که اکثرا از پنجره های شفاف منقوش استفاده می کنند، از تکنولوژی های هولوگرافیک بهره مند نمی شوند و یا این که در ترکیب با هولوگرام استفاده خواهند شد.

در این بحث به تعدادی از تکنولوژی های استفاده شده در اسکناس های سراسر جهان اشاره می شود که آن را با هولوگرام اشتباه می گیرند.

یکی از این تکنولوژی ها که در اسکناس های جدید مکزیک به کار گرفته شده است، تصویری ظاهرا هولوگرافیک است که چرخش رنگ رنگین کمانی را دارد ولی در واقع از نوعی مرکب خاص با خاصیت متغیر بصری (OVI) شفاف هسنتد که روی پنجره پلیمری اسکناس چاپ می شوند. این افکت هم به صورت انتقالی و هم انعکاسی قابل مشاهده است و در هر دو حالت چرخش رنگ دارد ولی در حالت انتقالی رنگ ها کامل تر و بهتر مشاهده می شوند.

دیگر فناوری که که در بحث اسکناس های پلیمری استفاده می شود، پنجره های شفافی هستند که در اسکناس های استرالیا اعمال شده اند. این پنجره های امنیتی، از تکنولوژی تصاویر متغیر غیر انکساری (NSI) هستند. این نوع تصاویر را می توان نوعی واترمارک داینامیک و پویا تلقی کرد. چرا که جابه جایی تصاویر، در تناژ متغیر خاکستری قابل مشاهده هستند که کاملا در تقابل رنگ های مرسوم هولوگرامی می باشند. هم چنین جابه جایی تصاویر با چرخش اسکناس صورت می گیرد که این امر نیز از تفاوت های آن با هولوگرام می باشند چرا که هولوگرام ها، اگر در جهت بالا و پایین تغییر زاویه داشته باشند، جابه جایی تصویر را نشان خواهند داد.