ویژگی‌های امنیتی اسناد

 

برای تولید یک سند امنیتی و یا مدرک مسافرتی باید از ویژگی ها و تدابیر خاصی استفاده کرد که بتوان هر سند را به روش های گوناگون احراز هوست کرد و اصالت آن را تشخیص داد. این ویژگی ها در بحث امنیتی اسناد، در سه سطح بررسی می شود که به شرح زیر است:

 

  • ویژگی های امنیتی آشکار / Overt Security Features

اولین و ابتدایی ترین سطح امنیتی هر سند می باشد که کاملا برای عموم مردم قابل درک است . این ویژگی از طریق لمس کردن و دیدن تشخیص داده می شوند. علت استفاده از این سطح امنیتی، ارزیابی عمومی و ساده یک سند برای مردم می باشد. برای مثال اسکناس که هر روز در دست تمام اقشار جامعه درگردش است، باید تعدادی ویژگی قابل فهم و درک برای عموم مردم  نیز داشته باشد.

در برخی از اسناد  که از اهمیت کم تری برخوردار هستندنیز می توان از این سطح امنیتی، با توجه به کاربرد آن استفاده کرد.

ویژگی های آشکار امنیتی، کم ترین هزینه ممکن را برای حفظ اصالت سند مورد نظر در بر خواهد داشت. و لی باید توجه داشت که جعل و تحریف آن نیز به مان نسبت آسان تر و در دسترس تر می باشد.

از نمونه ویژگی های امنیتی آشکار در اسناد می توان به برجسته سازی ، واترمارک کاغذ و کارت های پلاستیکی، هولوگرام ها، تصاویر See-throgh، امضای دیجیتال و … اشاره کرد.

 

  • ویژگی های امنیتی نیمه پنهان / Semi-Covert Security Features

سطح دوم ارزیابی اسناد و مدارک است که برای تشخیص آن احتیاح به اندکی دانش دارد و یا کنترل آن ها وابسته به ابزار های ساده و در دسترس است. این ابزار های ساده می توانند لوپ و یا لامپ ماوراءبنفش و مادون قرمز باشد. تولید این ویژگی های امینی احتیاج به فرایند چاپی خاص و دقیق دارد و باید با کیفیت بسیار بالا انجام می گیرد.

میکرو تکست ، میکرو ایمیج، Latent Image از جمله این ویژگی ها هستند.

 

  • ویژگی های امنیتی پنهان /  Covert Security Features

پیچیده ترین و امنیتی ترین ویژگی های هر سند را تشکیل می دهند که فقط با ابزار های خاص و دانش مرتبط با آن احراز هویت می شوند. برخی از این ویژگی ها را فقط اشخاص خاص و کنترل کننده می دانند و توانایی احراز آن را دارند. برخی دیگر دارای ویژگی های یونیک و منحصر به فرد هستند که جعل آن ها تقریبا غیر ممکن است.

از لحاظ اقتصادی این سطح، پرهزینه ترین رده امنیتی در اسناد محسوب می شود چرا که بازتولید، تحریف و جعل آن نیز به شدت دشوار می باشد.

فیبرهای امنیتی کاغذها، نخ های امنیتی فلورسنت، Hidden Imageها، چاپ با مرکب های امنیتی متفاوت خاص از نمونه ویژگی های Covert می باشد.