تجلیل یونسکو از حسن ابن هیثم – دانشمند مسلمان پدر علم فیزیک نور

 

به گزارش ایسنا: “سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی ملل متحد (یونسکو) در آغاز سال ۲۰۱۵ میلادی که «سال جهانی نور و فناوری‌های نوری» نامگذاری شده از مقام علمی ابن هیثم، دانشمند ایرانی شهیر جهان اسلام تجلیل می‌کند.” حسن ابن هیثم اهوازی دارای مطالعات و اکتشافات بسیار موثری در رابطه با نور داشته است و وی را پدر فیزیک نور می دانند.

ابن هیثم در سال ۳۵۴ه.ق در اهواز متولد شد و در ۴۳۰ ه.ق فوت کرده است. در زبان لاتین از او با نام های آونتان یا آلهازن یاد کرده اند. هم چنین ملقب به بطلمیوس ثانی داده اند.

او در زمینه های مختلف علوم، رسالات و فعالیت های بسیاری داشته است که پایه اکثر تکنولوژی های بازنمایی تصویر بوده است. تکنولوژی های مانند ثبت تصویر (دو بعدی و یا همانند هولوگرام، سه بعدی) یا پروجکشن و ….

 مهم ترین اکتشافات حسن ابن هیثم در رابطه با شناخت ویژگی های نور، شکست، بازتاب و … است. در این راستا، اختراع ذره بین، اتاقک تاریک، دستگاه پروجکشن (اولین پایه سینما) نیز از دستاورد های اولین دانشمند فیزیک نور جهان بوده است.

علاوه بر این ها، سرعت صوت را برای اولین بار اندازه گیری کرد. هم چنین اندازه گیری سرعت نور و محیط کره زمین با واحد ذرع از افتخارات وی است.

ابن هیثم