بررسی انواع روش‌های ایجاد آنتن‌های RFID

 

آنتن مهم ترین قسمت یک لیبل RFID می باشد و ماهیت یک لیبل فرکانس رادیویی وابسته به آنتن آن است و نحوه عملکرد آن (فعال/غیرفعال) بودن آن را تعیین می کند.

آنتن ها را می توان به دو صورت روی لیبل اعمال کرد:

  1. حکاکی شیمیایی مسی (Copper Etching) و یا قرار دادن یک عدد سیم مسی (Embedding Wire) روی سطح پلاستیکی به عنوان آنتن، که برای تیراژ های پایین قابل قبول و به صرفه است.
  2. چاپ مستقیم مرکب رسانا به صورت یک پارچه و در یک مرحله که در تیراژ های بالا صرفه ی اقتصادی و زمانی دارد.

rfid

چاپ آنتن ها کاری حساس و ظریف است چرا که اطلاعات آنتن از فواصل و مقیاس های بین کانال های آنتن مشخص می شوند. پس بنابراین از لحاظ ابعاد و اندازه باید کاملا دقیق و بدون نقص باشند. هم چنین باید دارای ضخامت زیاد برای چاپ مرکب رسانا و چاپی یک نواخت و هموار باشند. با این اوصاف بهترین روش برای چاپ این نوع آنتن ها چاپ سیلک اسکرین است و ایده آل ترین روش در انواع تکنیک های چاپ اسکرین، اسکرین روتاری (دوار) می باشد که با سرعت مناسب برای مقیاس صنعتی می تواند این مهم را انجام دهد.

البته گزینه های دیگر چاپ برای آنتن های RFID می تواند سیستم های گراوور یا حتی چاپ دیجیتال جوهرافشان (ink jet) باشد.

نکته دیگر در چاپ آنتن ها، مرکب آن می باشد. مرکب مصرفی معمولا مرکب نقره ای رسانا می باشد که با نام های تجاری مختلف در دسترس هستند.

مرکب نقره ای رسانا ، مستقیما به صورت یک پارچه با ضخامت مورد نظر روی سطح حامل (Carrier) چاپ می شوند. این ویژگی باعث می شود برای مصارف امنیتی کاربرد و قابلیت بیشتری داشته باشند. مثلا می تواند به صورت مستقیم روی جلد پاسپورت ها چاپ شود که در این حالت، مشکلات و معضلات یک برچسب قابل جدا شدن را در بر نخواهد داشت. به عبارت دیگر، نمی توان آن را جدا کرد و با یک لیبل دیگر جایگزین شود.

rfid