بررسی تکنولوژی‌های NFC و RFID – تفاوت تکنولوژی و کاربردها

 

RFID کوتاه شده‌ی Radio Frequency Identification است و NFC مخفف NearField Communication می باشد.
آنتن های RFID دارای فرکانس های متفاوتی است در حالی که NFC دارای یک فرکانس خاص می باشد. این فرکانس با یکی از انواع RFID برابر است. در واقع NFC زیر مجموعه RFID است که به علت ویژگی هایی که دارد، به طور خاص کاربرد بسیاری پیدا کرده است.
RFID روشی منحصر به فرد برای شناسایی و تشخیص اطلاعات با استفاده از امواج رادیویی است. در حداقل شرایط، سیستم شامل یک تگ، قرائت‌گر و یک آنتن است. قرائت گر سیگنال پرسش را به تگ و آنتن همراهش می فرستد و تگ با اطلاعات یونیک خود آن را پاسخ می دهد.
تگ های RFID به صورت فعال (Active) و غیرفعال (passive) وجود دارند. تگ های فعال با توان منبع درونی خود کار می کنند و توانایی پوشش تا ۱۰۰ متر رادارد. این برد مسافتی بالا در این تگ ها برای بسیاری از مقاصد صنعتی و مالیاتی و قانونی ایده آل است.

تگ های RFID غیرفعال منبع قدرت داخلی ندارند و توان خود را از انرژی الکترومغناطیسی منتقل شده از قرائت‌گر می گیرد. امواج رادیویی باید به اندازه کافی قوی باشند تا توان تگ را تامین کنند. تگ های RFID دارای محدوده مسافتی نزدیک ۲۵متر هستند. به طور کلی RFID های غیرفعال دارای سه محدوده فرکانسی است: Low Frequency (LF)= 125-134KHz High Frequency (HF)= 13.56 MHz Ultra High Frequency (UHF)= 856-960 MHz   ابزار های NFC در فرکانس تگ های HF یعنی ۱۳٫۵۶مگاهرتز اجرا می شوند. استاندارد ها و پروتکل های فرمت NFC برپایه استانداردهای RFID است.

از مهم ترین ویژگی های NFC  برد مسافتی کم آن است که متناسب با کاربردهای قرائت نزدیک می باشند. هم چنین به علت کوتاهی فاصله ی ارتباطی، مناسب اجرای عملکرد های امنیتی و اختصاصی است. این فاصله کم تر از چند سانتی متر است که به همین علت گزینه محبوبی برای ارتباطات و انتقال داده بین ابزارهای کاربردی اشخاص، مثل تلفن های هوشمند است.
چنین قابلیتی هم زمان عملکرد تگ و قرائت گر را دارد که این ویژگی خاص آن را به روشی ایده آل برای پرداخت های غیرتماسی تبدیل کرده است. کاربرد آن در تلفن های هوشمند نیز به علت وجود همین ویژگی است که می توان با برخورد دو موبایل به یک‌دیگر اطلاعات را جابه‌جا  کرد و به اشتراک گذاشت.
اخیرا در تبلیغات نیز از آن ها به شکل گسترده استفاده می شود به این شکل که تبلیغ در قالب یک پوستر هوشمند ارائه می شود و شخص با تماس تلفن همراه خود با قسمتی از آن پوستر که مشخص شده است، اطلاعات آن را دریافت خواهد کرد.