تکنولوژی NFC چیست؟ کاربردهای NFC چیست؟ ابزارهای NFC کدامند؟

 

NFC تکنولوژی و اکوسیستمی جدید است که در دهه های اخیر ظاهر شده است. این فناوری در محدوده کم و با فرکانس بالا و پهنای باند پایین و ارتباط وایرلس بین دو ابزار است. ارتباط بین ابزارها با قابلیت NFC در فرکانس بالای ۱۳٫۵۶ مگاهرتز اتفاق می افتد که در اصل فرکانس مورد استفاده در نوعی از RFID ها است. هم چنین RFID قابلیت پذیرش و انتقال سیگنال تا چند متر را دارد ولی NFC باید در فاصله نزدیک قرار بگیرد. امروزه ترکیب و یک‌پارچه‌سازی NFC روی تلفن های همراه به شدت مورد توجه قرار گرفته است چرا که ابزاری است که تقریبا در دسترس همه وجود دارد.

تکنولوژی NFC می تواند بین دو ابزار مثل دو موبایل و یا تگ و قرائتگر اجرا شود. خدمات و کاربرد های NFC شامل پرداخت الکترونیکی، بلیط الکترونیکی، تشخیص هویت، کنترل دسترسی ها، تبلیغات هوشمند، انتقال پول و داده و خدمات اجتماعی است. با توجه به محدوده وسیع کاربرد و امکانات و ویژگی های آن،‌بسیاری از محققان و پژوهشگران سازمان ها و شرکت های تجاری را جذب کرده است.

در حال حاضر بیشتر سازندگان تلفن های همراه، قابلیت  NFC را در تولیداتشان قرار می دهند. با این توانایی و قابلیت در تلفن های همراه و انتقال و انتشار داده و خدمات تجاری و اجتماعی-رفاهی اجرا می شود و مردم قادر به پرداخت کالاهاف خدمات، دسترسی اتاق هتل ها، آپارتمان ها،  به روز کردن شبکه های اجتماعی، بارگذاری اطلاعات سلامتی در بیمارستان ها ، سیستم مانیتورینگ خانه ها و خدمات بی شمار خواهند بود.

NFC میتواند زیر مجموعه RFID قلمداد شود که در کارت های هوشمند استفاده می شود. برای درک این تکنولوژی به دانش مختصری از تکنولوژی های پیشگام در این زمینه احتیاج داریم؛ مثل بارکدها که شکل اولیه RFID ها هستند و نوار های مغناطیسی به عنوان شکل اولیه کارت های هوشمند.

ابزارهای NFC اجزای فعال این فناوری هستند. در حال حاضر NFC ها از سه ابزار استفاده می کنند.

  • تگ (NFC Tag)
  • قرائت گر (NFC Reader)
  • موبایل (NFC Mobile)

تلفن های موبایل با قابلیت NFC: موبایل ها مهم ترین ابزار NFC هستند. در حال حاضر تلفیق تکنولوژی NFC با تلفن های موبایل، اکوسیستم آسان و قابل قبولی با امکانات وسیع و بزرگ ایجاد کرده است.

  • قرائت‌گر NFC: قرائتگر توانایی انتقال و تبادل داده را با سایر اجزای NFC دارد. رایج ترین مثال آن ترمینال دستگاه های Point of sale
  • (POS) هستند و هنگام تماس پرداخت انجام می شود.
  • تگ های NFC: یک تگ NFC در واقع یک تگ RFID است که منبع قدرت داخلی ندارد.

NFC در مسیر مستقیم کار می کند. دو ابزار NFC در هنگام تماس (Touching) به سرعت ارتباط برقرار می کنند. عمل Touching به عنوان شرط راه اندازی ارتباط  NFC می باشد و مهم ترین ویژگی آن است. بر همین اساس اپلیکیشن هایی برای موبایل طراحی شده اند که می توانند تبادل داده را انجام دهند.