ویژگی‌های چاپخانه امن

 

چاپخانه به عنوان محل تولید محصول بسته‌بندی در ایمنی محصول نقش مهمی دارد. چرا که نبود تمهیدات ایمنی در فضای چاپخانه می‌تواند مدخلی برای خروج محصولات و یا کپی و جعل‌ آنها باشد.
 
اگر چه چاپخانه‌های معمولی که چاپ بسته‌بندی انجام می‌دهند همانند چاپخانه‌های اوراق بهادار به سیستم‌های امنیتی احتیاج ندارند ولی به هر حال برای کنترل داشتن و اطلاع دقیق از آنچه در محیط چاپخانه اتفاق می‌افتد، نیاز به جریان گردش کار اصولی و حساب شده است.
 
اگر در یک چاپخانه جریان گردش کار صحیح انتخاب شود، به خودی خود مسأله ایمنی محصول در محیط چاپخانه لحاظ شده است. وجود جریان گردش کار، مانع از جابه‌جایی بی‌مورد و چندباره محصول در محیط چاپخانه می‌شود که خود این مسأله می‌تواند از ایمنی کار بکاهد.
 
گردش کار با سفارش مشتری آغاز می‌شود. تمامی اطلاعات سفارش برروی برگه سفارش ثبت می‌شود که در تمام مراحل تولید، همراه سفارش است.
 
تیراژ کار، درصد باطله پیش‌بینی شده (که به طور معمول ۲% حجم کل کاغذ چاپی است)، نوع عملیاتی که قرار است انجام بگیرد و در نهایت نحوه بسته‌بندی و تحویل در برگه‌ سفارش قید می‌شود. وقتی به این شکل کلیه عملیات در هر مرحله تحت کنترل باشد، شاید در یک چاپخانه معمولی نیازی به تمهیدات خاص امنیتی دیگر نباشد.
 
یکی از مواردی که در جریان گردش کار رابطه مستقیم با ایمنی محصول دارد، جدایی بخش‌های تولید، انبار و اداری به صورت فیزیکی از یکدیگر است. بخش تولید و انبار می‌بایست از یکدیگر مجزا و مستقل باشند. انبار ضایعات، محصول و مواد اولیه نیز بهتر است از یکدیگر جدا باشند. در انبار ضایعات پسماند، زباله و پوشال محصولات تولید شده جمع‌آوری می‌شود که اگر جنبه امنیتی داشته باشد، باید امحا شود.
 
البته در مقوله بسته‌بندی کمتر بحث امحای محصول پیش می‌آید. برای از بین بردن باطله‌ها در این بخش می‌توان، به یک برش طولی از وسط کار اکتفا نموده و سپس باقیمانده را به ضایعات سپرد.
 
در فرآیند تولید همچنین بخش‌هایی وجود دارد که نیاز به انبارداری موقت است. به طور مثال در طول فرآیند بسته‌بندی پس از چاپ برای انجام عملیات تکمیلی (مثل خط و تیغ) نیاز به انبار موقت اوراق چاپ شده است. یا برخی کارهای چاپی که دو رو چاپ می‌شوند. بهتر است فضایی مجزا با در نظر گرفتن حجم تولید، اندازه و ضخامت کاغذ برای این مراحل در نظر گرفته شود. در غیر این صورت به ناچار مواد در جای دیگری باید نگهداری شود که همین امر می‌تواند راهی برای خروج غیرقانونی محصول از چاپخانه باشد.
 
یکی دیگر از مسایلی که به بالا بردن امنیت چاپخانه کمک می‌کند، مشخص کردن حوزه اختیاری هر یک از کارکنان است. این‌که هر کدام از پرسنل موظف به انجام چه کاری است و در چه بخش‌هایی می‌تواند تردد داشته باشد.
 
نه تنها نیروی انسانی، بلکه چگونگی گردش مواد مصرفی، لیفتراک، پالت کاغذ و … همه در قالب یک گردش کار صحیح حل می‌شود. در تعریف گردش کار، تمامی بخش‌های چاپخانه از پیش از چاپ تا پس از چاپ تعیین می‌شود.
در مقوله بسته‌بندی با خارج کردن یکی دو تا برگ چاپ شده اتفاقی نمی‌افتد. حداقل یک تخته کار چاپی باید خارج شود تا بتواند برای کسی صرفه اقتصادی داشته باشد.
 

جعل به دو صورت اتفاق می‌افتد:

  1. مشابه جعلی محصول ساخته می‌شود (fake)
  2. نمونه اصل به سرقت رفته مستقیماً استفاده و یا دست‌کاری شده و اطلاعاتش تغییر پیدا می‌کند (Counterfeit) و سپس مصرف می‌گردد.
تقلب در بسته‌بندی بیشتر به صورت جعل اتفاق می‌افتد. یعنی تولید بسته‌بندی مشابه اما با محصول تقلبی. اکثر تولیدکنندگان برای جعل محصولاتشان درصدی احتمال قائلند. به طور مثال تا ۵% را نادیده می‌گیرند و به سراغ ایجاد خصوصیت‌های امنیتی در کار نمی‌روند، چرا که سرمایه‌گذاری در این بخش به‌طور نسبی بالاست. اما اگر میزان جعل افزایش یافت به تولیدکننده لطمه وارد می‌سازد. پس بهتر است از آیتم‌های امنیتی در کار استفاده شود و در این بخش سرمایه‌گذاری کنند.
 
برای سرمایه‌گذاری در ایجاد امنیت در بخش تولید، ابتدا باید بررسی شود که جعل از چه کانالی اتفاق افتاده است.
 
با تعبیه رمزها و موارد خاص مخفی در چاپ می‌توان مسیر فوق را دنبال نمود. به این مفهوم که آیا جعل در اثر خروج نمونه‌های اصلی از چاپخانه و مسیر تولید تا تحویل صورت پذیرفته است یا آن که اساساً نمونه چاپی تقلبی می‌باشد.
اگر محصول جعل شده باشد نیاز به یک سری المان‌های امنیتی در طراحی، متریال و یا چاپ است. طراحی امنیتی ارزان‌ترین آنهاست. اما اگر محصول از چاپخانه خارج شده باشد نیاز به سیستم کنترل همه جانبه و همان گردش کار در محیط چاپخانه است که پیش‌تر توضیح داده شد.