هولوگرام یک تصویر سه بعدی است که حاصل پدیده تداخل امواج تکفام لیزراست .

نور دستگاه لیزربه دوپرتوتکفام تجزیه میشود . یکی از پرتوها باانعکاس ازروی یک آینه

از روی جسم به صفحه عکاسی میتابد.پرتو دیگربه وسیله آینه دیگری بدون برخورد به جسم  به صفحه عکاسی فرستاده میشود.صفحه عکاسی درست درجایی قرار داده میشود

که دو پرتو تلاقی می کنند تا تصویر هولوگرام به وجود آید.

شرکت فراگرصنعت اولین تولید کننده بخش خصوصی برچسب هولوگرام (چاپ هولوگرام) در داخل کشور تمامی توان خود را در ارائه خدمات گوناگون در خصوص تولید انواع برچسب ضد جعل هولوگرام بکار بسته است.

امید است تلاش این مجموعه جهشی موثر به سوی اعطای اعتبار ، افزایش امنیت و جلوگیری از جعل ، تقلب و کپی برداری بوده و همچنین مایه افتخار دیگری برای ایران عزیزمان  باشد .

هولوگرام  از دو بخش Holo به معنای تمام یک شی و  Gram به مفهوم نگاشتن تشکیل شده است، هولوگرام همان برچسب امنیتی و فوق امنیتی، یک نشانه تصویری سه بعدی است که با تکنولوژی لیزر به صورت برچسب تولید می‌شود و دارای جلوه‌های بصری منحصر به فرد از نام یا آرم گرافیکی در لایه‌های مختلف می باشد.

 

هولوگرام چیست؟

هولوگرام برچسبی ضدتقلب و سه بعدی است که برخلاف تصاویر معمولی دارای طیف رنگ بوده و می توان تمامی رنگهای طیف مرئی را با جلوه های بصری فوق العاده در آن مشاهده نمود و همین مشخصه بارز است که هولوگرام را از تصاویر معمولی تک بعدی که دارای رنگهای ثابت می باشند متمایز می سازد.

هولوگرام قادر است همزمان تصاویر متفاوتی را بطور مجزا و در زاویه های مختلف به نمایش گذاشته و حجم زیادی از اطلاعات را در خود جای دهد.

هولوگرام می تواند حاوی اطلاعات و طرح هائی مخفی باشد که در حالت عادی و با نور معمولی قابل رویت نبوده و فقط با نور لیزر می توان آن ها را رویت نمود.

–  هولوگرام با هیچ یک از ماشین آلات و تجهیزات شناخته شده امروزی قابل چاپ و تکثیر نبوده و هیچ یک از اسناد و اوراق بهادار دارای برچسب هولوگرام را نمی توان حتی با جدیدترین و پیشرفته ترین اسکنرها و ماشین های فتوکپی رنگی تکثیر نمود.

–  هولوگرام محصولی چند منظوره است که علاوه بر کاربرد آن به عنوان برچسب امنیتی و ضد تقلب به عنوان برچسب اطمینان و شناسایی نیز بکار می رود. ضمناً بسیاری از تولیدکنندگان از هولوگرام به عنوان برچسب تزئینی نیز استفاده می نمایند چرا که هولوگرام به وسطه دارا بودن رنگهای زیبا و جلوه های بصری ویژه باعث جلب نظر خریداران و مشتریان و در نتیجه موجب افزایش فروش کالا و خدمات می گردد.

تولید و چاپ برچسب هولوگرام :

امروزه مطمئن ترین و ارزان ترین راه حل برای جلوگیری از جعل ، تقلب و سرقت و نشان دهنده اصل بودن کالا، حافظ اعتبار اسناد و محصولات و رواج دهنده علامت تجاری آن در تمامی کشورهای پیشرفته استفاده از برچسب امنیتی هولوگرام است زیرا این برچسب بعد از تولید به هیچ وجه در هیچ جای دنیا قابل کپی برداری و تکثیر مجدد نمی‌باشد. همچنین تولید هولوگرام نوعی استاندارد محسوب گردیده و به مانند ISO و سایر استاندارد ها نشان دهنده کیفیت مطلوب و مرغوبیت کالاست همچنین جلوه زیبای آن باعث شده است که برخی از تولید کنندگان صرفاً جهت افزایش جاذبه های ظاهری و بصری کالا از این برچسب استفاده نمایند .

بطور خلاصه هولوگرام عبارت است از یک ساختار تقریبا مسطح تشکیل شده از اجزاء حدود یک مایکرون یا کوچکتر ، که بر اثر نوردهی مناسب طی فرآیندی پیچیده و بسیار دقیق اپتیکی بصورت یک عکس سه بعدی ایجاد میگردد و در واقع نور منعکس شده از آن همان انعکاس از یک شی واقعی است، به عبارت دیگر هولوگرام یک فیلم یا پلیت عکاسی است که با نور لیزر نوردهی شده و تحت پردازش قرار گرفته است، به گونه ای که وقتی به طرز مناسبی روشن شود یک تصویر سه بعدی قدمت عکاسی به بیش از یک قرن و نیم می رسد در حالی که تمام نگاری به شکلی که ما آنرا میشناسیم، در حدود چهار دهه عمر دارد و عمر اولین تمام نگار کوچکی که ساخته شد در حدود ۶۰ سال است.

چرا از هولوگرام استفاده می کنیم ؟

هولوگرام به عنوان نشانه ای غیرقابل تردید از اصالت کالا موجب اطمینان مصرف کننده از کیفیت و اصلی بودن کالا می گردد.

هولوگرام با جلوگیری از ورود کالاهای غیرواقعی و تقلبی به بازار و کوتاه کردن دست متقلبین، منافع و حقوق صاحبان اصلی صنایع و تولیدکنندگان را تضمین نموده و در عین حال از بی اعتمادی و اتلاف وقت مصرف کنندگان نیز جلوگیری می نماید.

امروزه استفاده از هولوگرام بر روی مدارک و اسناد اجتناب ناپذیر بوده و بی تردید یکی از نشانه های اصالت و صحت مدارک و اسناد وجود برچسب هولوگرام بر روی آنان می باشد.

هولوگرام علاوه بر موارد فوق یکی از ابزارهای تبلیغاتی بسیار موثر در افزایش فروش کالا و خدمات می باشد.

موارد استفاده از هولوگرام

کالاها و محصولات مختلف تجاری از قبیل قطعات یدکی اتومبیل، قطعات کامپیوتر، موبایل و …

انواع لوازم برقی و الکترونیکی، لوازم ورزشی، لوازم تحریر و انواع اسباب بازی.

انواع مواد غذایی، دارویی، بهداشتی، آرایشی و شیمیایی.

جهت استفاده بر روی انواع چک های بانکی و مسافرتی، کارتهای اعتباری و شناسایی.

لوح های فشرده، نشریات مختلف، مجلات، کتب و سایر محصولات فرهنگی .

مواردی که نیاز باشدمشتری در هنگام خرید  از نو و دست اول بودن کالای خریداری شده (آکبند بودن ) اطمینان حاصل نماید.

زمانی که تولید کننده یا واردکننده اصلی کالا بخواهد اصالت کالا و و یا خدمات خود را برای مشتریان ( ازلحاظ اصلی بودن کالا ) تامین کرده و از سوء استفاده از موارد مشابه و تقلبی کالای خود جلوگیری کند.

مواردی که کاربر خواستار پلمپ شدن دوسطح یا لبه شود. در این مورد چنانچه لیبل  پس از نصب  بر روی کالا کنده و یا دستکاری شود تغییر حالت داده و مشخص میشود که از محل موردنظر باز شده است . به عنوان مثال برچسبهای امنیتی جهت پلمپ پاکتهای محرمانه پلمپ دستگاههای الکترونیکی – پلمپ ورودیهای مختلف مانند سالنهای برگزاری امتحانات –پلمپ انواع جعبه و قطعات کامپوترو لب تاب و …به کار می رود.

در بعضی موارد جهت تزئین کالا و اصالت آن استفاده میشود

کلیه اسناد و اوراق مالی، تجاری، تحصیلی و غیره .

 

 

برخی از خصوصیات هولوگرام

غیر قابل کپی‌برداری و تکثیر حتی با استفاده از جدیدترین روشهای کپی و اسکن.

غیر قابل جداسازی و انتقال از محلی به محل دیگر.

قابلیت گنجاندن تصاویر یا کدهای مخفی درونهولوگرام که در زیر نور معمولی غیر قابل رؤیت می‌باشند و فقط تولیدکننده و صاحب هولوگرام از محل آن آگاه است.

قابلیت گنجاندن تصاویر یا متون میکرونی در داخلهولوگرام که بسته به اندازه آنها فقط با ذره‌بین یا میکروسکوپ قابل مشاهده هستند.

قابلیت تولید در اندازه، شکل، تیراژ و رنگهای مختلف

برای تهیه تصویر اولیههولوگرام احتیاج به تجهیزات خاص اپتیکی می‌باشد که با ترتیب خاصی باید در کنار هم چیده شوند و کوچکترین تغییر در چیدمان این تجهیزات باعث ایجاد تغییر در تصویر می‌گردد و به همین دلیل امکان تولید مجدد یک هولوگرام برای تولید کننده اولیه آن نیز وجود ندارد.

غیر قابل انتقال از روی کالایی به کالای دیگر حتی با استفاده از روشهایی همچون حرارت، بخار و

حساسیت بالا و مخدوش شدن در صورت دستکاری

مقاومت در برابر حرارت برای کالاهایی که در معرض حرارت می‌باشند.

غیر قابل کپی برداری و تکثیر مجدد توسط سایر تولید کنندگان

دارا بودن ظاهری بسیار زیبا و شکیل

قابلیت تولید در اندازه‌ها و طرحهای گوناگون

قابلیت استفاده و نصب بر روی انواع کالاها

.

 

 

.