صفحه لمسی سه بعدی و هولوگرافیک

 

امروزه صفحات لمسی بخش جدا نشدنی زندگی روز مره همه ماست و به وفور در همه جا دیده می شود. مانند صفحات موبایل، مانیتور، ال سی دی و … . اما تلاش هایی که اخیرا در این رابطه صورت می گیرد با هدف حذف تماس فیزیکی انجام می شود. پژوهش های بسیاری در این راستا انجام پذیرفته است و تیمی از دانشگاه توکیو موفق به تولید همچین صفحه ای شدند و آن را HaptoMime نامیدند که در حقیقت نیازی به لمس ندارد.

این دستگاه تصاویر هولوگرافیک را با کمک صفحه ای بازتابنده در هوا نمایش می دهد. و در واقع تصاویر به صورت معلق و شناور نمایش داده می شوند.

این تصاویر صرفا جلوه ای جذاب سه بعدی و هولوگرافیک را ایجاد نمی کنند بلکه همان طور که می توان با صفحات لمسی ارتباط برقرار کرد، می توان با اشاره انگشت نیز به آیکون یا تصویر مورد نظر با این سیستم هولوگرافیک تعامل داشت.

تشخیص ورودی امری ساده است و شناسایی انگشت کاربر توسط حسگر مادون قرمز صورت می گیرد و آن را با محلی که با تصویر بازتاب شده تلاقی دارد، منطبق می کند.

البته این سیستم با سایر ابزار های مشابه متفاوت است چرا که هنگامی که کاربر محل مورد نظر را انتخاب می کند، آن را حس می کند و تصویر هولوگرافیک نیز با کاربر ارتباط برقرار می کند.

حس فیزیکی این لمس و بازخوردی که سیستم ایجاد می کند، توسط لرزش های اولتراسونیک و تغییر فشار اولتراسونیک حسی متفاوت را ایجاد می کند و با یک ویبره به اشاره کاربر پاسخ می دهد که علاوه بر تایید، حس تاچ اسکرین های مرسوم را القا می کند.

هولوگرافیک