کاربرد علم هولوگرافی در علوم پزشکی

پیشرفت های اخیر در تکنیک های ثبت  هولوگرام و دسترس بودن ابزار های آن و بهبود imaging (نگاشت-تصویربرداری) در رشته های بافت شناسی، چشم پزشکی، دندان پزشکی، اورولوژی، اتولوژی (گوش شناسی) ، آسیب شناسی و علم ارتوپد نشان می دهد که تکنیک های هولوگرافی، به شکل امیدوارکننده ای ابزاری قدرتمندی در کاربردهای پزشکی است.

.

تولید تصاویر سه بعدی از چشم، آزمایش های تداخلی دندان پزشکی ، حرکات قفسه سینه در حین دم و بازدم در آینده نزدیک به زودی اتفاق می افتد.

 بیشتر تکنیک های تداخلی هولوگرافیک در کاربردهای biomedical (پزشکی) استفاده می شود. هم چنین هولوگرافی X-Ray می تواند برای تصویربرداری داخلی بدن انسان و نمونه های بیولوژیکی (زیستی) با رزولوشن بالا بدون احتیاج به اماده سازی نمونه استفاده کرد. در هولوگرافی آندوسکوپیک امکان تصویر برداری بدون تماس با رزولوشن بالا و به صورت ۳D و مقیاس های درونی اعضای بدن را ایجاد می کند.

.

تصاویر سه بعدی نمونه زیستی می تواند از چند سری تصویر دوبعدی تصاویر رادیولوژی با استفاده از تکنیک های استریوگرام هولوگرافیک، استریوگرام استاندارد و هولوگرام چندگانه تولید شود. و برای نمونه سازی و مدل سازی پزشکی نیز بسیار کاربرد دارد.