شماره گذاری هولوگرام، هولوگرام ها با روش های متفاوتی مانند ، لیزری ، حرارتی و… قابل شماره گذاری می باشند . اعدادی که روی  هولوگرام ها درج میگردند کاملا دائمی بوده و همیشه روی سطح یک هولوگرام باقی خواهد ماند .

مواد مصرفی برای نگاشت هولوگرام: این امکان وجود دارد که توری پرانی‌های سازنده یک هولوگرام، به صورت شبکه‌های فازی (Phase grating) یا دامنه‌ای (Amplitude grating) ذخیره شوند. شبکه‌های دامنه‌ای در جذب طیف نور دچار نوسان شده و بهره‌وری کمتری نسبت به هولوگرامهای فازی دارند. بنابراین به طور کمتری مورد استفاده قرار می‌گیرد. اکثر موادی که برای هولوگرام‌ های فازی مورد استفاده قرار می‌گیرد، به یک تئوری بهره‌وری انکسار رسیده‌اند که برای هولوگرام های ضخیم، نوع Bragg این بهره‌وری ۱۰۰% است. در نوع Bragg بلورهایی به کار رفته که با برخورد اشعه‌های هم فاز به آنها بیشترین باز تابش را خواهیم داشت. در هولوگرام های نازک از نوع Nath-Ramman با بهره‌وری ۹/۳۳% است Nath-Ramman فیلم‌های هولوگرامی هستند که معمولا ضخامت آنها به میلی میکرون می‌رسد.

 انواع هولوگرام‌: یک هولوگرام می‌تواند از لایه‌های متفاوتی تشکیل شده باشد. دو لایه اصلی فوقانی Foreground و زیرین Background و لایه‌های فرعی میانی. تعداد لایه‌های  هولوگرامها بسته به نوع آن می‌تواند افزایش پیدا کند. به طور مثال هولوگرامی که هم دارای تصویر است وهم متن، یک هولوگرام دو لایه است.

دو بعدی ۲D: همان‌طور که از نام این هولوگرام پیداست، تصویر روی هولوگرام فقط دارای دو بعد است. فیلم مورد استفاده حساس به نور لیزر بوده و قابلیت ثبت فاز را ندارد به همین دلیل تصویر نگاشته شده فقط دارای دو بعد است.

سه بعدی( ۳D): تصویر ثبت شده در این هولوگرام دارای سه بعد است به این معنا که فیلم حساس به نور لیزر توانایی ثبت فاز را نیز داراست. در نتیجه تصویر به دست آمده سه بعدی می باشد.

دو بعدی – سه بعدی (۳D/2D) این هولوگرام‌ها از دو لایه تشکیل شده اند. یک لایه دارای هولوگرام دو بعدی است که معمولا در پس زمینه (لایه زیرین) قرار می‌گیرد و لایه دیگر که دارای هولوگرام سه بعدی است، در لایه رویی قرار دارد. بدین ترتیب هولوگرام بدست آمده از این شیوه دارای عمق بیشتری خواهد بود. البته در این هولوگرام‌ها لایه‌های میانی دیگری مثل متن‌های میکرونی، متن‌های پنهان و… هم می‌توانند قرار بگیرند که جنبه‌های امنیتی هولوگرام را افزایش می‌دهند. نواردهی پیوسته ریز ، نیز در جهت ثبت هلوگرام های دوبعدی – سه بعدی قابل استفاده می باشد .