بررسی مرکب‌های امنیتی و معرفی انواع آن‌ها

 

مرکب های امنیتی دارای ویژگی های خاص هستند و در شرایط فیزیکی یا شیمیایی متفاوت، عملکرد ویژه ای را از خود بروز می دهند که این خود باعث منحصر به فرد کردن یک سند می شود و تحت آزمایش های مختلف و مشخص شده، رفتاری خاص دارند.
فرمولاسیون این دسته از مرکب ها کاملا محرمانه و patented می باشد و تنها معدود تولیدکنندگانی در دنیا هستند که توانایی تولید آن را دارند که درصورت نیاز به شکل سفارشی نیز، محصول مورد نیاز را تولید می کنند.
انتخاب نوع مرکب بر حسب نیاز مشتری و ویژگی های مورد نظر طراحی، صورت می گیرد که در این زمینه باید به نوع سیستم چاپی (نوع تکنیک،سرعت چاپ، نحوه خشک شدن و…) نیز توجه داشت.
هر مرکب در هر بخش سند به عنوان یک المان امنیتی نقش مهمی را در اصالت سند ایفا می کند و به گونه ای هستند که نه تنها بازتولید آن سخت باشد بلکه هر گونه تحریف و دستکاری در سند را به خوبی نشان می دهد. مثلا تغییر رنگ ایجاد می کند و یا این که بخشی از سند را مخدوش می کند.
مرکب ها به گونه ای طراحی شده اند که برخی در مقابل تحریف های فیزیکی و برخی در مقابل دستکاری های شیمیایی واکنش نشان می دهند.نمونه مناطق حساس به نور یو وی را مشخص کرده است.

مرکب امنیتی مرکب امنیتی

انواع مرکب های امنیتی:

  1. مرکب UV
  2. مرکب IR
  3. مرکب متامریک
  4. مرکب فتوکرومیک
  5. مرکب ترموکرومیک
  6. مرکب اسکرچ
  7. مرکب حساس به PH
  8. مرکب حساس به سایش
  9. مرکب مغناطیسی
  10. مرکب قابل رهگیری
  11. مرکب OVI
  12. مرکب متالیک
  13. مرکب فسفرسنت
  14. مرکب فلورسنت